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2017 Y. Aixelà, “El activismo nacionalista marroquí. Efectos del Protectorado español en la historia del Marruecos colonial (1927-1936)”. Illes i Imperis 19: 145-168. DOI: 10.2436/20.8050.02.24 http://www.raco.cat/index.php/IllesImperis/article/view/20.8050.02.24/419633

2017 Y. Aixelà, “Exploring Euro-African pasts through an analysis of Spanish colonial practices in Africa (Morocco and Spanish Guinea)”, in Canadian Journal of African Studies/La Revue canadienne des études africaines 51/1, pp. 1-20 (Routledge). DOI: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00083968.2016.1276848

2015 Y. Aixelà-Cabré, “Imazighen y Árabes del Protectorado español. Una revisión de la construcción nacional del Marruecos contemporáneo”. In Tras las huellas del colonialismo español en Marruecos y Guinea Ecuatorial, edited by Y. Aixelà-Cabré. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).

2014 J. Martí (ed.), African Realities: Body, Culture and Social Tensions, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.

2013 Y. Aixelà, “Equatorial Guinean Women’s Roles After Migration to Spain: Conflicts Between Women’s Androcentric Socialization in Equatorial Guinea and Their Experiences After Migration”, Urban Anthropology and Studies of Cultural Systems and World Economic Development 42 (1, 2), pp. 1-55.

2013 Y. Aixelà, “Of Colonists, Migrants and National Identity. The Historic Difficulties of the Socio-Political Construction of Equatorial Guinea”, Nordic Journal of African Studies 22(1&2), pp. 49–71.

2013 Y. Aixelà, “Groupes matrilinéaires. Distorsions androcentriques et impacts démocratiques”, en A. Roca & A. López (coord.) Tradition et modernité en Afrique. La frontière ambiguë. París: L’Harmattan, pp. 133-152. (Traducción libro de Ed. Bellaterra 2009).

2013 J. Martí, “Körperveränderungen und die soziale Präsentation des Körpers. Am Beispiel von Äquatorialguinea”, Curare. Zeitschrift für Medizinethnologie 36, pp. 74-85.

2012 Y. Aixelà, "La presentación social del cuerpo marroquí en contextos migratorios. Entre la afirmación identitaria y el rechazo islamófobo", Revista de Dialectología y Tradiciones Populares vol. LXVII, 1, pp. 19-48.

2012 J. Martí,  “The Evu Belief in Today's Equatorial Guinean Society”, en:  In and Out of Africa: Exploring Afro-Hispanic, Luso-Brazilian, and Latin-American Connections, Ed. Joanna Boampong, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.  216-238.

2012 J. Martí, “Presentación social del cuerpo, postcolonialidad y discursos sobre la modernidad”,  Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 10, pp. 78-90.

2011 Y. Aixelà, Guinea Ecuatorial: ciudadanías y migraciones transnacionales en un contexto dictatorial africano. Barcelona: Ceiba.

2011 J. Martí,  “Witchcraft between Tradition and Modernity: the Ekong case in Equatorial Guinea”, The Scientific Journal of Humanistic Studies 5, pp. 1-11.

2010 J. Martí,  “Tradition and Change in Circumcision Practices in Equatorial Guinea”, Zeitschrift für Ethnologie 135, pp. 59-75.

2010 Y. Aixelà & J. Martí (eds.).  “La presentació social del cos”. Dossier. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia 26.

2010  J. Martí & Y. Aixelà  (eds.). Desvelando el Cuerpo.  Perspectivas desde las ciencias sociales y humanas, Madrid: CSIC.

2009 Y. Aixelà, L. Mallart & J. Martí (eds),“Introducción a los Estudios Africanos, Vic: CEIBA, 2009.